Page 41 - Ghidul Primariilor ed. a XVI-a
P. 41
judeţul ALBA 41
Numărul costumelor populare este din ce în ce mai mic iar în Deşi Ponorul este o comună de munte totuşi în decursul
ultimii 20 ani se poartă foarte rar. timpului s-au ridicat câţiva oameni de seamă din văile ei.
Nunţile, până în anul 1965, se făceau în mare trombă. Întâi vom aminti pe preoţii dinastiei Ciorbeştilor Ilie,
În ajun vreo 20 de flăcăi se adună la mire, ridică câte un arminden Simion şi Laurenţiu Ciorbea. Din neamul lor s-a ridicat din
de brad lung de 25-30 m curăţit de coajă până la vârf unde partea ţărănească şi protopopul Sighetului Iosif Ciorbea. Neamul
lasă crengile pe care le împodobesc cu panglici de hârtie Ciorbeştilor a culminat cu Victor Ciorbea fost prim ministru al
creponată, apoi în locul cel mai de sus pun un şerveţel frumos României (1996-1997).
legat cu un colac, o sticlă de ţuică şi un premiu în bani. De la
mire la mireasă şi la biserică înainte toţi nuntaşii mergeau Tot din ţăranii de aici s-a ridicat şi Victor Herdea,
călări pe cai. Întorşi de la cununie. Toţi îşi încercau puterile să învăţător din Aiud, Chirilă Ioan preot în Bucureşti, Laurenţiu
urce în vârful armindenului şi cel ce reuşeşte e răsplătit cu Groza preot în Aiud, Ioachim Groza învăţător şi preot în Ponor.
darurile din vârful armindenului . Începând de la Paşti şi până
la Rusalii creştinii fac sfeştanii în case iar la munte (la animale) Amintim apoi pe Vasile Palcu colonel al armatei
la fiecare cruce din culmile de dealuri, pentru semănături - în române-Bucureşti, Remus Lazăr peofesor, preot – Cluj-Napoca,
tot timpul anului. Ioan Clamba profesor director Liceul Turda, Graţian Todoriu
colonel Bucureşti, Florin Cristea maior Bistriţa-Năsăud, Ioan
Măncărurile tradiţionale sunt “Balmoşul cu salată Andrieş arhitect Alba Iulia, Nicolae Cotoară colonel Cluj-
verde” cârnaţul şi slănina afumată, ouă fierte, etc. Napoca.
Hramul bisericii se face cu pomenirea văilor şi munţilor Trebuie amintit de asemenea pe Victor Băieşan
când creştinii aduc multe daruri ca: prescuri, lumânări, tămâie, dascăl şi director la şcoala generală Ponor care în perioada
vin, fructe, etc. Atunci se încheie aşa numita asociaţie “cununa 1950-1966 a contribuit cu mult zel la educarea tinerei generaţii.
anului” care e formată din creştinii ce se obligă a da grâul, De asemenea Aurel Bîrluţ fost primar în perioada 1930-1943 şi
vinul şi banii trebuincioşi pentru prescuri în timpul unui an. Severean Cotoară fost primar în perioada 1957-1980 au fost fii
Aceştia sunt pomeniţi la slujbele de peste an. ai comunei care au contribuit la dezvolatarea socio-economică
a comunei Ponor.
La colindat se umblă în formaţii de crai, stea, turcă Facilităţi oferite investitorilor:
(capră) iar feciorii cei mai mari umblă în grupuri la colindat
având şi câte 1-2 muzicanţi. În trecut darurile ce se dădeau la PROIECTE – DEZVOLTARE
crăciun constau în bani, colaci, măncăruri, băuturi, prăjituri. La În domeniul combaterii factorilor de poluare şi păstrare
sfârşitul celor 3 zile de colindat se adunau toate darurile şi se a calităţii mediului:
făcea o petrecere la care invitau şi pe cei ce i-au colindat. grija faţă de gospodărirea fondului forestier şi evitarea
Astăzi darurile constau numai în bani, colindătorii se adună la tăierilor masive;
cele două cămine culturale, iar banii sunt strânşi cu ajutorul măsuri pentru păstrarea curată a celor două cursuri
caprei (turca). de apă (Valea Ponorului şi Geogelului) prin atenţionarea
persoanelor fizice şi a agenţilor economici să nu deverseze
Până în 1960 ponorenii mai aveau şi o tradiţie de materii poluante în apă;
muncă. În orice vară, aproape din fiecare casă mergeau la evitarea construirii de unităţi economice poluante
“ţară” câte 1-3 persoane, care se întovărăşeau în echipe şi (crescătorii de păsări, ferme zootehnice, etc.) în apropierea
luau cu ruptul la secerat holdele de pe Valea Mureşului, de centrului civic al comunei sau în apropierea locuinţelor sau
unde se întorceau cu grâu în schimbul muncii. La fel şi la punctelor destinate sejurului turistic;
culesul porumbului toamna. Plecarea la ”ţară” era un fel de protecţia şi protejarea monumentului eroilor, a cimitirelor
sărbătoare precum este în 21 mai ieşirea cu vitele la păşune. şi a bisericilor de pe raza comunei;
Sosirea de la ţară constituia o sărbătoare şi mai mare, când păstrarea esteticii arterelor de circulaţie şi taluzarea
cei rămaşi acasă îi întâmpinau ca pe nişte eroi, ce printr-un sectoarelor de drum care prezintă pornituri;
efort de câteva săptămâni au asigurat pâinea familiei. Un alt realizarea de spaţii verzi şi plantări de arbuşti ornamentali
obicei ce a existat în comuna Ponor în decursul a două secole în centrul comunei;
era adunarea sărbătorească de la “Piatra Crîsnicului”. Acest realizarea de materiale de propagandă diversificate
loc, asemeni sărbătorii de pe Muntele Găina, constituia un (afişe, panouri) privind protecţia mediului înconjurător;
prilej de întâlnire al fetelor şi flăcăilor din Ponor şi comunele Postul de politie de pe raza comunei să ia în atribuţii
limitrofe: Baia de Arieş, Mogoş, Rîmeţ, Lupşa, Bistra. În fiecare şi protecţia mediului şi să servească drept “Gardă Ecologică”
an în luna Rusaliilor preoţii din aceste comune se întâlneau cu implicaţii directe în protejarea şi păstrarea calităţii mediului;
acolo, făceau maslu după care flăcăii şi fetele care aducea deşi aerul, apa şi solul din zonă nu depăşeşte L.M.A.
merinde şi băutură de acasă încingeau o horă la muzica pe substanţe poluante, este necesar ca aceste analize să se
lăutarilor până noaptea târziu. Acest obicei a durat până în facă frecvent în zonă pentru a evita din timp eventualele efecte
anul 1965. negative.
În domeniul agriculturii:
Ieşirea la munte privind văratul are loc la 21 mai. Aici sunt necesare măsuri pentru cultivarea integrală a
erau pregătite stânele şi colibele pentru animale. Învoirea celor mai bune suprafeţe de teren cu plante care găsesc
văratului constituia o tradiţie şi era urmărită de 1-2 paznici. condiţii mai favorabile în zonă;
Taxa de gloabă constituia dublul taxei legale. Până în 1970 prin directia agricola trebuie asigurat necesarul de
măsura laptelui la oi se exprima în Kg-brânză/cap de oaie (de seminţe şi material săditor cu valoare biologică mare;
obicei 3 kg brânză şi 1 kg unt). După 1970 amplasarea stânelor pentru menţinerea efectivului de animale cu productivitate
fiind organizată mai aproape de locuinţele gospodarilor ridicată este necesar să se asigure reproducători (tauri, vieri,
măsura laptelui este un muls pentru 5 oi, două mulsuri pentru berbeci) de rasă prin înfiinţarea din nou a staţiunilor de montă
10 oi, etc. si înfiinţarea de staţiuni de montă artificiale;
revigorarea asociaţiatilor i crescătorilor de animale
Ca unitate de măsură pentru lungime a fos folosit pentru a le apăra drepturile iar datorită faptului că nu are cine
stânjenul = 6 picioare = 1,896 m. Ca unitate de măsură pentru îngriji animalele la păşunat, fiind persoane în vârstă de perste
suprafaţă a fost folosit iugărul cadastral = 576 prăjini pătrate = 60 ani se pot înfiinţa asociaţii între mai multe familii pentru
1600 stânjeni pătraţi = 5,754 metri pătraţi. grija animalelor;
asigurarea păşunatului raţional pe păşunea comunală;
Ca unitate de capacitate a fost şi este folosită litra trebuie în continuare asigurată asistenţa sanitar-veterinară
(ferdela) = 20 l (15Kg), mirta = 1/2 litre, pătrarul = 1/4 litre. a animalelor;
Actualmente sunt folosite ca unităţi de măsură: metrul, m2, litrul, târgul de animale şi mărfuri – ca sursă de venit pentru
kg, ţolul, litra (ferdela). comună şi pentru populaţie trebuie menţinut şi modernizat cu
noi standuri pentru animale;
Până în anul 1974 comuna Ponor nu a avut târg de
animale şi mărfuri. Locuitorii comunei mergeau să vândă şi să
cumpere animale şi mărfuri la târgurile din comunele învecinate:
Sălciua, Lupşa, Mogoş, Rîmeţ, etc. După 1974 s-a înfiinţat târg
de animale şi mărfuri – o dată pe lună.

