Page 748 - Ghidul Primariilor ed. a XVI-a
P. 748
748 judeţul PRAHOVA
Pe pereţii amvonului se mai păstrează pictura de Faţada nord, 1941 – 1944, Oituz;
început realizată în culori de apă iar restul de picturi cu subiecte Faţada vest, Dragoslavele.
biblice, au fost realizatea de pictorul ploieştean Răducanu Biserica de Lemn, din satul Schiuleşti, ce poartă hramul
Vintilescu, în culori de ulei. În timp, zidirea pereţilor de la naos "Sfântul Nicolae", este atestată documentar în 1833 pe moşia
şi altar, au suferit modificări, aplicându-se peste ei, tencuială moşnenească. A fost refăcută în 1842, efectuându-se lucrări la
nouă. Repictarea acestor pereţi, realizându-se de Răducanu structura de zidire.
Vintilescu despre care se zicea că profesează stilul de pictură În ceea ce priveşte preoţii de la Biserica din Schiuleşti,
bisericească a pictorului Gheorghe Tătărescu, nesocotind din lipsă de documente, nu avem date, la acest locaş,
astfel tradiţionala artă bizantină care este mai aproape de oficiindu-se slujbe cu preoţi sau călugări din alte localităţi.
credinţa ortodoxă. Spre sfârşitul anului trecut, în 2010, s-a început la
renovarea acesteia, a acoperişului dar şi a gardului, iar
Azi, acest vechi lăcaş sfânt, serveşte ca biserică lucrările continuă şi în ziua de azi, cu siguranţă din lipsa
pentru cimitirul satului sau pentru cele orânduite zilelor morţilor. fondurilor.
Sfânta Mănăstire Crasna - monument istoric şi de
Biserica Nouă, având hramul "Izvorul Tămăduirii" este arhitectură situat într-un cadru natural minunat pe cursul superior
amplasată la drumul naţional 1A, calea care străbate satul al pârâului Crasna, în pădure
Izvoarele de la sud la nord. Biserica nouă este un edificiu Pe şoseaua naţională Ploieşti – Braşov prin pasul
măreţ şi reprezintă nu numai pentru Izvoarele o inimă de Bratocea, la o depărtare de 42 km de Ploieşti se află Comuna
credinţă care face să bată în pieptul fiecăruia mai multă Izvoarele. Locuitorii acestei comune, ca de altfel toţi locuitorii
putere şi căldură atunci când credincioşii se află mai mulţi satelor din Ţările Române, au cunoscut atât crunta exploatare
laolaltă; este de fapt, un măreţ monument de arhitectură a stăpânirii otomane cât şi pe aceea a moşierilor care i-a
religioasă. determinat să-şi găsească adapost în liniştea codrilor.
La începutul secolului al XIX-lea o parte din locuitorii
Biserica nouă, numită şi catedrala Plaiurilor, a fost comunei Izvoarele şi-au căutat liniştea la poalele muntelui
construită în perioada 2 august 1931 – 1940, atunci sfinţindu-se Ursoaia aflat în stăpânirea lui Constantin Potlogescu zis şi
şi temelia. Construcţia noii biserici a fost posibilă datorită Dinu Potlogescu, alcătuind aici o aşezare omenească sub
contribuţiei băneşti şi materiale a tuturor izvoranilor şi prin numele de Bajenari.
stăruinţa şi efortul permanent a părintelui Gheorghe Iliescu, În anul 1828 la 1 martie "robii lui Dumnezeu, Chesarie
având nu numai ca sponsor ci şi ca sprijin în principal, pe Nae schimonahul fiul lui popa Radu Potlogescu din Izvoara şi cu
Gaftoi. fiul meu Nicolae", dau episcopului un testament prin care
donează viitorului schit întreaga lor avere mobilă şi imobilă.
Mobilierul şi sculpturile interioare sunt realizate de Donatorii spun că fiind mânaţi de râvna dumnezeiască, au
localnicul Ion Profirescu; atât mobilierul cât şi pictura realizându-se hotărât să clădească un sfânt schit pe moşia noastră Izvoarele,
în anii 1940 – 1943. întru cinstea şi lauda Sfinţilor Impăraţi şi întocmai cu apostolii
Constantin şi Elena şi al sfinţirii izvorului al Prea Sfintei
La 8 iulie 1945, când a avut loc sfinţirea noului lăcaş Născătoarei de Dumnezeu.
în ziua Izvorului Tămăduirii, au participat circa 10 mii de În acest amfiteatru natural izolat, cu pavaza munţilor
credincioşi, atât localnici, cât şi din toate satele învecinate, şi a pădurii, cu o benefică expunere spre miazănoapte, într-o
precum şi 5 miniştrii şi peste 100 de preoţi. mică poiană situată la altitudinea de 750 m, pe malul stâng al
pârâului Crasna, în muntele Ursoaia, ctitorii şi meşterii vremii
Biserica Veche din Homorâciu, având hramul "Adormirii au ridicat biserica în formă de treflă, cu o singură turlă, cu
Maicii Domnului" este construită din zid masiv, de piatră, cărămidă ziduri groase de peste 1 m, din caramidă şi piatră, întărită cu
şi sigă, cu pereţi groşi cu lăţimi între 40 cm şi 1 m. Construcţia traverse de stejar, precum şi turnul clopotniţei şi un agheasmatar.
bisericii la început, a avut forma unui poligon dreptunghiular, Pictura în tehnica frescă a bisericii a fost realizată în
cu anvon în faţă. Anvonul era susţinut de stâlpi de piatră 1834 de către Costache Eladie din Ploieşti şi de fiul său, Toma
cioplită. Catapeteasma făcută din piatră se păstrează şi astăzi, şi ea nu a cunoscut decât o singură restaurare, făcută în 1992
tot asa cum a fost la început. Turla din mijloc a fost din zid; în de către pictorul Ion Chiriac. Deosebit de valoros este iconostasul
1812 s-a dărâmat din cauza cutremurului şi s-a înlocuit cu o cu foiţa de aur, care a fost realizat la Viena (Austria), în 1853,
altă turlă din lemn; în ea a fost aşezat clopotul şi toaca până în fiind pictat de Anghel Tanase (Atanase) din Ploieşti (1858).
anul 1913, când s-a construit clopotniţa. Am putea spune – bazându-ne pe documente – că
acest locaş a fost unul dintre cele mai înzestrate ale epocii.
La 1848, s-au adus îmbunătăţiri prin prelungirea Ctitorii au donat schitului Izvoarele (Crasna) locul pe care a
anvonului în corpul bisericii, iar în anul 1877, s-a lărgit cu 10 m.p., fost clădit, întinse moşii în satul Izvoarele, Valeni, Maneciu,
prin spargerea pereţilor strănilor din ambele părţi, formându- Parepa, mutele Bobu, o vie la Valea Călugăreasca şi un metoc la
se 2 sânuri în formă de curbă; toate aceste operaţii au fost Ploieşti, însumând câteva sute de pogoane, vite şi felurite
efectuate cu sprijinul lui Ilie Ciacorovitz şi prin stăruinţa cântăreţului acareturi.
Ghiţă A. Morcov, ajutând astfel la restaurarea picturii sfântului De-a lungul vremii, există documente şi mărturii,
lăcaş. Tot el a achiziţionat icoanele împărăteşti de la catapeteasmă, potrivit cărora aici s-a constatat îmbunătăţirea stării de
dăruind totodată şi o evanghelie îmbrăcată în argint, o cruce de sănatate a unor nevoiaşi. Crasna oferă totodată şi un exemplu
argint suflată cu aur şi pentru sfânta masă o cuvertură de mătase de rezistenţă în timpuri potrivnice, oricare ar fi fost acestea.
precum şi altele. Prin decizia autoritaţilor comuniste, în 1960 schitul este
desfiinţat, devenind biserică izolată monument istoric şi până
Biserica figurează pe listele monumentelor istorice şi în 1967 se afla în administrarea parohiei Izvoarele. La vremea
a fost ctitorită de Aniţa şi soţul acesteia Iani, vătaful Plaiului respectivă se mai afla un singur vieţuitor în schit, şi anume
Teleajen, în anul 1744. Din punct de vedere arhitectonic, are la fratele Pavel (azi Protos. Pantelimon). Prin stăruinţa patriarhului
origine un plan tip hală fără abside laterale care s-au adăugat Justinian, flacara vieţii monahale este reaprinsă de către
ulterior. călugării Ghedeon şi Nicodim, Crasna intrând acum sub
ascultarea Mănăstirii Sinaia şi aşa va ramâne până în 2001,
Acest lăcăş sfânt reprezintă una dintre cele mai vechi când dobândeşte statutul de mănăstire.
tipuri de biserică ridicate de moşneni cu boltire de cărămidă Obştea Crasnei a avut şi ea fluctuaţii, care reflectă
care s-a păstrat până în prezent. istoria tumultoasă: în anul 1838 avea 56 de vietuitori, în 1890
(9), în 1902 (2), în 1916 (4), în 1940 (10), în 1960 (nici unul), în
Monumentul din Homorâciu închinat Eroilor din 1963 (3), în 1982 (12), iar în prezent obştea mănăstirii numără
Homorâciu, Schiuleşti, Cerneşti, Malu Vânăt din primul râzboi un numar de 30 de vieţuitori.
mondial 1916 – 1919 şi al doilea, 1941 – 1944; acesta a fost
ridicat, în anul 1924, în centrul satului, pe atunci câtunul
Homorâciu – Pământeni, în mica piaţă unde se face bifurcaţia
drumurilor care pleacă spre Slănic – Prahova şi Schiuleşti –
Schitul Crasa, şi al doilea spre Cheia.
Numele eroilor căzuţi sunt scrise pe fiecare faţadă, în
funcţie de bătălia pe care au purtat-o, astfel:
Faţada sud, 1924, Mărăşti;
Faţada est, Vouă eroilor din Homorâciu, 1916 – 1919,
Mărăşeşti;

