Page 214 - Ghidul Primariilor ed. a XVI-a
P. 214
214 judeţul BRAŞOV
Iniţial, la sfârşitul secolului XIII, biserica din Drăuşeni Legenda spune că într-o zi a sosit o ceată mare cu un
a fost construită în stil romanic, cu plan rectangular şi un turn- prinţ rănit, care a şi murit pe aceste locuri şi că, l-au înhumat
clopotniţă, pe latura vestică. În secolul următor, nava principală formând o movilă în apropiere, cunoscută astăzi sub
este decorată cu fresce. Pe latura sudică se mai poate vedea denumirea de Gorgănel. Prinţul a fost îngropat cu lancea în
ilustrarea legendei Sfintei Ecaterina din Alexandria. mâna stângă, iar în dreapta cu buzduganul, pe mormânt au
înfipt paloşul prinţului, de unde vine şi numele satului Paloş.
Pe latura vestică a turnului se remarcă un portal
bogat decorat, care este considerat unic între lucrările romanice În aceste locuri au fost descoperite relicve ale unei
transilvănene. Stilul arhitectural îmbină elementele romanice civilizaţii preistorice, cum ar fi cioburi ceramice de vase şi
cu cele gotice. Pe de altă parte, tribuna-balcon, mobilierul din oale, ulcele şi blide, unelte confecţionate din piatră şi din os,
cor şi stranele sunt lucrate în stil popular săsesc. Parte din topoare din piatră cu coadă, (o parte din aceste relicve,
acest mobilier a fost realizat în secolele XVII şi XVIII. cioburi obiectei arheologice, descoperite în vechea vatră au
fost expuse prin colecţia Gh. Cernea, la muzeele din Sibiu,
În cursul lucrărilor de fortificare realizate în secolele Mediaş, Sighişoara, Rupea şi în casa memorială a colecţionarului-
XV şi XVII au fost demolate navele laterale şi absida de est, iar muzeograf din satul Paloş).
corul a fost prevăzut cu un nivel de apărare. Turnul-clopotniţă
se înalţă lipindu-se de el alte două turnuri spre apus. Lângă Atunci se pare că cei din clanul lui Gurie s-au hotărât
biserică, în partea de răsărit, se ridică alte două turnuri cu să-şi caute un alt loc mai prielnic pentru o vatră undeva mai
secţiune pătrată. Zidul de incintă, întărit cu cele şase turnuri, a aproape dar şi cu surse de apă permanente. Aşa se face că s-
fost şi el ridicat şi extins în etape succesive. Un drum de stajă au aşezat la confluenţa celor trei pâraie, de mai jos situate în
era dispus de jur-împrejurul zidului. lunca acestora, luând cu ei şi acel paloş înfipt în movila
Gorgănel, pe care l-au împlântat în locul noii vetre. Aici şi-au
Săpăturile arheologice au dezvăluit o altă particularitate construit adăposturi, ceva mai sus de zona de confluenţă a
a modului în care au fost realizate fortificaţiile. La temelia pâraielor astfel ca să fie feriţi de apele revărsate ale pâraielor
zidului de incintă au fost aşezate blocuri imense de piatră în anotimpurile ploioase. Locul se numeşte astăzi în ungher de
pentru a nu permite asediatorilor să sape tuneluri pe sub pe uliţa Cocoroveni, un loc expus razelor calde ale soarelui şi
acesta! cu izvoare subterane de apă potabilă, unde şi-au construit o
fântână. Fântâna se numeşte Fântâna lui Gurie şi aceasta mai
Locul este fermecător, căci în spatele zidului, înconjurând există şi astăzi într-o stare degradată.
biserica, cresc flori de câmp şi tufe de soc, iar în turnul-clopotniţă
veghează un orologiu străvechi. În anul 1888, este edificată noua BISERI DIN CENTRUL
SATULUI PALOŞ, construită după modelul architectural a celei
Satul Paloş are o frumoasă istorie şi legendă. Legenda din oraşul MISKOC, din Ungaria locul unde s-a născut marele
spune că, satul Paloş îşi are originea ca aşezare a vetrei MITROPOLIT AL ARDEALULUI ANDREI SAGUNA.
satului încă din anii 101 – 105, la locul denumit, "Fânaţe la
plute", lângă Pădurea Lenţea, (locul unde şi astăzi există arbori În acea perioadă la Paloş, preot paroh era TEOFIL N.
- plute-), din timpul războaielor dacice (101 – 102 primul război GHEAJA, al doilea preot din dinastia de preoţi ai familiei
dacic, iar in anul 106,- vara, al doilea război dacic, când este Gheaja, care au slujit în satul Paloş, timp de peste 160 de ani
asediată şi cade Sarmizegetusa), despre care legenda spune aproape consecutiv.
că un anume Claie Gurie, dac ar fi întemeiat o famile şi a
construit o casă pentru el cât şi pentru copii lui un fecior şi Aceas familie de preoţi, urmaşi din tată în fiu au
două fete. Acestea se pare că s-a petrecut chiar înainte de păstorit credincioşi satului Paloş, încă din anul 1780, până în
anul 100 d.Ch. feciorul şi ginerele lui Gurie, participaseră la anul 1948, cand s-a stins ultimul descendent, preotu şi
războiul dintre Traian şi Decebal. dascalul, Emil T. Ghea.
La cel de al doilea război din 105 – 106 ar fi luat parte În faţa sfintei biserici ortodoxe din Paloş, tăcute şi
chiar Claie Gurie, fiul şi ginerii lui, dintre care un ginere ar fi parcă uitate străjuiesc două monumente ridicate de fii satului
murit în luptele de la Sarmisegetuza, când a căzut şi Decebal. recunoscători: unul este dedicat eroilor din primul război
În acest timp, întâmplarea face ca unul dintre fii săi să mondial, ridicat de doi luptători pentru reîntregirea neamului
găsească un străin rănit în Pădurea Lenţea, acesta vorbea un (Nicolae Băia şi Ioan Negoi), iar al doilea este închinat eroilor
grai deosebit. din al doilea război mondial, ultimul ridicat în anul 1983. Pentru
marile idealuri naţionale, tineretul din Paloş a dat un greu
Claie Gurie, a înţeles graiul rănitului l-au îngrijit până tribut de sânge. Căzuţi la Mărăşeşti şi Oituz, prin trecătorile
la însănătoşire. Între timp o ceată de oştaşi romani, ajunşi în munţilor sau prin stepele ruseşti, sacrificiul lor a fost consemnat
această vatră a lui Gurie, au fost impresionaţi de grija purtată în diverse lucrări scrise de Gheorghe Cernea - etnolog,
faţă de camaradul lor, recompesând familia lui Gurie cu multe Gheorghe Codrea - dascăl cu grai luminat, Vasile Ghibedea-
daruri. Soldatul rănit se numea Trinius, în timpul îngrijirii lui profesor de geografie şi de distinsul coloner (în rezervă) Ioan
acesta a învăţat, multe cuvinte dacice, iar la rândul lor cei din Negoi. În vârful cimitirului din Paloş o cruce istorică bătută de
familia lui Gurie au învăţat multe cuvinte romane. Astfel vânturi şi troienită de albele zăpezi ale uitării, aminteşte de
soldatul Trinius a povestit că este originar din Capua, Italia. sacrificiu familiei dr. Ioan Iosif. Întreaga familie a fost arestată
şi deportată în anul 1917 în lagărul de concentrare de la
După însănătoşire Trinius s-ar fi prezentat la Sopron (Ungaria). Soţia Mărioara şi cele două fetiţe gemene
Rupidava (Rupea), unde era deja constituită o administraţie născute în detenţie au murit imediat după naştere. Dr. Iosif a
romană, cerând să rămână acolo unde s-a născut pentru a fost un militant pentru Unire, deputat în primul parlament al
doua oară. Mai târziu s-a căsătorit cu una din fetele lui Gurie, României Mari, a participat în calitate de expert (ca delegat al
al cărui bărbat murise la Sarmisegetuza alături de viteazul lui Iuliu Maniu) la Conferinţa de Pace de la Paris. Alături,
Decebal. dinastia de preoţi Gheaja le cântă veşnica pomenire. Şi tot
alături, marele folclorist Gheorghe Cernea le murmură un
După aproape două secole de trai liniştit se produc permanent şi duios cântec de leagăn. Sora folcloristului,
năvălirile barbarilor din partea răsăriteană. În faţa acestora, Rozalia Cernea, privighetoare a Ardealului şi poetă populară,
locuitorii Daciei au luptat vitejeşte cu paloşul în mână pentru odihneşte în cimitirul din Albeşti.
a-şi apăra glia, graiul şi neamul.
În anul, 1901, prin grija preotului paroh din Paloş,
Năvălirile cetelor popoarlor migratoare, au determinat Patriciu Pintea, se construieşte primul local de şcoală cu două
pe locuitorii vetrei de La Plute, ca pe dealul din apropiere, săli de clasă, în centrul satului lângă biserică, până la acea
numit Dealul Negru, astăzi " Gherghelăul" înalt de 786 m. să-şi dată şcoala a funcţionat în vechea casă parohială situată în
înstaleze o strajă care să le servească la observarea apropierii cimitirul satului, lângă vechea bisericuţă.
cetelor barbare şi darea de semnale de alarmă, suflând în
corn şi prin semnale luminoase, astfel că locuitorii vetrei să se Dascalii au fost, Barsan Eroftei şi Emil T. Gheaja, apoi
poată retrage la adapost în Pădurea Lenţea din apropiere au fost o vreme învăţătorul şi director Gh. Cernea şi Cornelia
pentru a-şi proteja vieţiile, cât şi proviziile, dar şi pentru ca, Maftei şi înv. Ioan Gatia, şoţul acesteia.
locuitorii din Rupidava, de pe dealul cetăţii să perceapă
semnalele date de pe dealul Negru şi să-şi ia măsuri de
adăpostire sau să le vină în ajutor celor de La Plute.

