Page 51 - Demo
P. 51
WWW.GHIDULPRIMARIILOR.RO JUDE%u021aUL ARAD / 49COMUNA H%u0102LM%u0102GELAdres%u0103: Principal%u0103, nr. 1/ACod po%u0219tal: 317180Telefon: 0257-319621; Fax: 0257-319623; Adresa de e-mail: primariahalmagel@yahoo.comURL: www.halmagel.roCOMUNA H%u0102%u015eMA%u015e Adres%u0103: Str. Principal%u0103, nr. 216Cod po%u0219tal: 317185Telefon: 0257-321777; Adresa de e-mail: primariahasmas@gmail.comURL: www.comunahasmas.roPersoane din primarie:Primar:%u00a0 Cornel%u00a0%u00a0PopaViceprimar: Ioan Ovidiu%u00a0Todoca-MurguSecretar General :%u00a0Ramona Florina%u00a0%u00a0BuntaContabil: Bogdan Paul%u00a0Cora%u0219 Pantea%u00a0Sate %u00een administra%u021bie:H%u0103%u015fma%u015f, Agri%u015fu%u00a0Mic, Botfei, Clit, Com%u0103ne%u015fti, Urvi%u015f de BeliuSuprafa%u021ba:%u00a0 8844 ha; Intravilan:%u00a0 188,15 ha; Extravilan:%u00a0 8655,85 ha; Popula%u021bia:%u00a01195; Gospod%u0103rii:%u00a0635; Locuin%u021be:%u00a0539; Gr%u0103dini%u021be:%u00a02; %u0218coli:%u00a01; Cum se ajunge in localitate:Legatura comunei H%u0103%u0219ma%u0219%u00a0cu exteriorul este asigurat%u0103%u00a0prin:a) C%u0103i rutiere:-%u00a0drumul jude%u021bean 793 A c%u0103tre Arad prin Beliu, Bocsig, Ineu, P%u00e2ncota, Siria (DJ 793 A %u2013 DJ 792 A %u2013 DN 79a %u2013 DJ 709)-%u00a0 drumul jude%u021bean 793 A c%u0103tre Oradea prin: Beliu, Craiva, Tinca,les, Oradea (DJ 793 A %u2013 DJ792A %u2013 DN79-%u00a0drumul jude%u021bean 793 A c%u0103tre Brad prin: Beliu, Bocsig, Buteni, Gurahont, V%u00e2rfuri, H%u0103lmagiu, Brad, Deva: DJ 793 A - DJ 792 A %u2013 DN79 %u2013 E79b) C%u0103i feroviare:-%u00a0Bocsig Gara %u2013 Hasmas 16 km, calea ferata Brad %u2013 Santana %u2013 Aradc) Cale aerian%u0103:-%u00a0Aeroportul Traian Vuia Timi%u0219oara: 140 km-%u00a0Aeroportul Oradea: 80 km -%u00a0Aeroportul Cluj Napoca: 215 kmActivitati economice si specifice zonei:Dezvoltarea bazelor economiei locale pe dou%u0103 segmente principale: dezvoltarea agriculturii %u0219i a silviculturii; dezvoltarea turismuluia. Dezvoltarea agriculturii %u0219i silviculturiiDezvoltarea agriculturii trebuie stimulat%u0103 mai ales pe componenta zootehnic%u0103 unde se remarc%u0103 deja c%u00e2teva ferme mai mari, facilitate de suprafe%u021bele generoase de p%u0103%u0219uni %u0219i de existen%u021ba unei tradi%u021bii locale. Modernizarea fermelor prin asimilarea de rase noi de bovine cu productivitate superioar%u0103 %u0219i colaborarea fermierilor %u00een desfacerea produc%u021biei, precum %u0219i utilizarea de tehnologii noi %u00een procesul de cre%u0219tere a animalelor pot s%u0103 confere avantaj competitiv serios. Comuna trebuie s%u0103 asigure %u00een viitor un punct de sacrificare a animalelor, fie %u00een comun%u0103, fie prin cooperare cu comuna Archi%u0219 (care se afl%u0103 %u00een Zona montan%u0103 defavorizat%u0103 %u0219i poate dezvolta un proiect prin acest mcanism de finan%u021bare). Acest lucru ar putea aduce c%u00e2%u0219tiguri mai mari fermierilor %u0219i o dezvoltare pe orizontal%u0103 a prelucr%u0103rii produselor zootehnice.Dezvoltarea de puncte gastronomice locale ar putea completa lan%u021bul de la produc%u021bia zootehnic%u0103 %u0219i p%u00e2n%u0103 la produse agroalimentare locale, ca suport pentru o economie local%u0103 s%u0103n%u0103toas%u0103 %u0219i pentru dezvoltarea turistic%u0103 preconizat%u0103. Fermele de ovine care %u00een prezent de%u021bin rase cu productivitate sc%u0103zut%u0103 %u0219i subzist%u0103 datorit%u0103 costului redus cu p%u0103%u0219unatul, trebuie s%u0103 se preocupe de ameliorarea raselor de oi %u0219i modernizarea procesului pentru a %u00ee%u0219i asigura o pozi%u021bie favorabil%u0103 pe pia%u021b%u0103. va facilita consultan%u021ba pentru cresc%u0103torii de animale %u0219i va stimula cooperarea acestora.Este necesar%u0103 definirea unor produse locale specifice, cum ar fi produse rezultate din prelucrarea c%u0103rnii %u0219i laptelui, ciupercilor, produselor apicole %u0219i certificarea unor produse tradi%u021bionale locale.Dezvoltarea unui festival local poate constitui prilejul populariz%u0103rii acestor produse, desfacerii lor %u0219i mijlocul de stimulare pentru locuitorii care doresc s%u0103 dezvolte afaceri specifice.Dezvoltarea produc%u021biei bio concomitent cu certificarea unor produse locale este o op%u021biune serioas%u0103, care poate conduce la un efect de multiplicare %u00een plan local. Silvicultura este o ramur%u0103 cu mare poten%u021bial, datorit%u0103 suprafe%u021belor mari de p%u0103duri %u0219i calit%u0103%u021bii fondului forestier. Eficientizarea gestion%u0103rii p%u0103durilor comunei este foarte necesar%u0103. Pe de o parte se pot stopa exploat%u0103rile ira%u021bionale de mas%u0103 lemnoas%u0103 %u0219i pot cre%u0219te veniturile comunei. Pe de alt%u0103 parte, comuna poate dezvolta o %u00eentreprindere local%u0103 de prelucrare (chiar primar%u0103) a lemnului, ceea ce ar putea conduce la valorificarea unei resurse proprii %u00een plan local %u0219i la crearea de locuri noi locuri de munc%u0103. Exploatarea ciupercilor care %u00een prezent se v%u00e2nd prin achizitori, necesit%u0103 o alt%u0103 abordare. Construirea de depozite frigorifice %u0219i a unor linii de prelucrare a ciupercilor prin asocierea unor agen%u021bi economici locali %u0219i accesarea de fonduri structurale constituie solu%u021bii realiste %u0219i premisa a unor c%u00e2%u0219tiguri mai mari %u0219i a unei mai bune ocup%u0103ri a for%u021bei de munc%u0103 locale. Un Festival local al ciupercilor ar putea fi un bun mijloc de promovare. Activit%u0103%u021bile de v%u00e2n%u0103toare, de gestionare a fondul cinegetic, trebuie s%u0103 fie conectate la via%u021ba economic%u0103 a comunei.b.Dezvoltarea turismuluiTurismul local poate stimula produc%u021bia %u0219i desfacerea de produse locale %u0219i poate oferi locuri de munc%u0103 de calitate pentru for%u021ba de munc%u0103 mai calificat%u0103, care %u00een prezent emigreaz%u0103. Integrarea unor inova%u021bii tehnologice %u00een func%u021bionarea acestui model de valorificare a produselor %u0219i culturii locale prin turism, poate s%u0103 aduc%u0103 un c%u00e2%u0219tig at%u00e2t din perspectiva eficien%u021bei, c%u00e2t %u0219i din cele ale cooper%u0103rii locale, resursei umane %u0219i marketingului. Este necesar s%u0103 se constituie la nivel local un grup de lucru sau o asocia%u021bie care s%u0103 preia rolul de promovare a turismului, de definire a produselor turistice, de mobilizarea oamenilor prin informare, cursuri de formare, consultan%u021b%u0103 %u00een domeniu. Este important de promovat ideea unei dezvolt%u0103ri relevante %u00een agroturism, care s%u0103 asigure prin cooperare un num%u0103r suficient de locuri de primire (cazare) %u0219i servicii de calitate care se pot realiza doar prin cooperare.Ini%u021biativele concrete ale acestui grup trebuie s%u0103 constituie modele de urmat pentru al%u021bi poten%u021biali %u00eentreprinz%u0103tori. Autorit%u0103%u021bile locale trebuie s%u0103 sprijine %u0219i s%u0103 %u00eencurajeze crearea unor structuri de primire %u00een gospod%u0103rii tradi%u021bionale %u0219i structurarea cooper%u0103rii de%u021bin%u0103torilor %u00een oferirea de produse turistice locale. Crearea de evenimente culturale sau sportive locale poate sus%u021bine ideea de dezvoltare turistic%u0103 local%u0103. Accesarea de fonduri europene pentru valorizarea peisajelor din comun%u0103 ar putea crea un avantaj competitiv important (continuarea de amenaj%u0103ri, marcarea de trasee de biciclete %u0219i drume%u021bie %u00een cooperare cu comunele %u00eenvecinate, inclusiv din jud. Bihor). Mai multe unit%u0103%u021bi de cazare individuale pot utiliza produsele turistice din comunitate %u00een acela%u0219i timp sau %u00een mod programat. %u00cen acest context c%u00e2teva puncte gastronomice locale sunt absolut necesare pentru a asigura serviciile de alimenta%u021bie public%u0103 pentru turi%u0219ti.Dezvoltarea unui brand local %u00eempreun%u0103 cu comunitatea de afaceri din comun%u0103 este esen%u021bial%u0103 pentru marketingul comunei %u0219i pentru dezvoltarea unei imagini atractive, precum %u0219i pentru cre%u0219terea coeziunii interne %u0219i a func%u021bionalit%u0103%u021bii economice. Acest brand se poate dezvolta %u00een jurul unui eveniment anual major a c%u0103rui organizare s%u0103 aib%u0103 la baz%u0103 un produs local integrat, adic%u0103 valorizarea cadrului natural integrarea produselor %u0219i tradi%u021biilor locale, a patrimoniului construit a celui natural (relieful %u0219i peisajele excep%u021bionale) %u0219i utilizarea capitalului uman local existent.Este foarte important%u0103 o strategie de marketing care s%u0103 aib%u0103 ca obiectiv dezvoltarea local%u0103, prin integrarea activit%u0103%u021bilor de dezvoltare a resurselor %u0219i valorilor specifice zonei, precum %u0219i de promovare a acestora %u00een exterior, pentru atragerea investi%u021biilor %u00een special %u00een turism %u0219i activit%u0103%u021bi comerciale %u0219i de servicii conexe. Strategia de marketing poate ajuta comuna s%u0103 se promoveze de la situa%u021bia %u00een care este doar furnizoare de materii prime f%u0103r%u0103 un brand bine definit, la aceea de de%u021bin%u0103toare de brand %u0219i destina%u021bie cu brand (Anholt, 2002).Firme reprezentative:S.C. LUC DAN SILVA S.R.L. exploatare forestier%u0103SC LUCA AGRICOL S.R.L. cre%u0219terea animalelor SC ADY TREND CONS S.R.L. constructii civile SC ANDRA & ANDREI SILVIC S.R.L. exlpoatare forestier%u0103SC AURMAR & MARIO FOREST S.R.L. exlpoatare forestier%u0103PFA CIORBA DANIEL IULIU cre%u0219terea animalelorCIORBA LIDIA II cre%u0219terea animalelorII URS IOAN COSMIN cre%u0219terea animalelorPFA MOT ADINA DIANA cre%u0219terea animalelor