Persoane din institutie
Primar: Oroş Ioan Viceprimar: Secretar General: Smărăndeanu Bogdan Contabil: Gheaţă Georgel
Ostra, Tărnicioara
Comuna Ostra este situată în partea central-sudică a județului Suceava, învecinandu-se cu comuna Stulpicani la nord și est, cu comunele Broșteni și Borca la sud și Comuna Crucea la vest. Zona locuită este amplasată pe terasele inferioare și superioare ale principalelor cursuri de apă: Brăteasa, Băişescu şi Botoşanu. Principala cale de comunicație în zonă este drumul județean Frasin-Holda (D.J. 177A), cea mai apropiată stație de cale ferată fiind la cca. 22 Km distanță (Orașul Frasin). Sistemul de localități cuprinde: satele Ostra (reşedinţa de comună) și Tarnicioara Încadrarea în teritoriu Comuna Ostra, cu o suprafaţă totală de 10153 ha, este situată în sud-vestul judeţului judeţului Suceava, la 65 km distanţă, iar față de cel mai apropiat oraş, Frasin, la 18 km. Comuna se învecinează: - în partea de nord şi nord-est, cu teritoriul comunei Stulpicani - în partea de sud, cu județul Neamț - în partea de sud-est, cu teritoriul comunei Broşteni - în partea de vest, cu teritoriul comunei Crucea După forma, textura şi structura vetrei, cele două localități ale comunei Ostra se încadrează în categoria aşezărilor cu formă, structură și textură neregulată. Astfel, localitățile s a dezvoltat inițial paralel cu valea râului Ostra, având o formă alungită, longitudinală, “mulată” pe valea apei, în timp, datorită presiunii demografice puternice, extinderea satului trebuind să se facă şi transversal, prin dezvoltarea tentaculară pe unele văi ale pâraielor afluenți ai Ostrei Localitatea Târnicioara este situată în partea de nord a comunei, formând acelaşi corp cu Ostra, cele două localități fiind despărțite de podul Botoşana. Centrul de polarizare îl constituie localitatea Ostra. Precizăm însă că drumul județean DJ 177A străbate comuna Ostra de la nord la sud, intravilanele localităților componente dezvoltându-se preponderent de-a lungul drumurilor comunale şi săteşti ale comunei Zona centrală a localității Ostra este situată excentric, în partea central – sudică a satului, localitatea dezvoltându-se liniar de-a lungul DJ 177A şi tentacular - liniar de-a lungul drumurilor comunale şi săteşti extinse către est şi vest Localitatea Ostra are rol de coordonare administrativ-economic şi socio-culturală, din punct de vedere teritorial administrativ Din punct de vedere funcțional nu există diferenţieri prea mari în cadrul aşezărilor, funcția predominantă fiind cea industrială şi de creştere a animalelor Poziția geografică a comunei Ostra este favorabilă din punct de vedere al conexiunii cu oraşele Gura Humorului și Câmpulung Moldovenesc. Astfel, comuna este poziționată pe traseul Broşteni-Ostra-Suceava, realizat prin intermediul DJ 177A care face legătura cu DN 17(E 58) în dreptul oraşului Frasin Cea mai apropiată stație CFR este staţia Frasin situată la o distanță de 23 km Accesul către reşedinţa de judet - municipiul Suceava - se realizează prin intermediul DJ 177A până la Frasin şi de acolo pe E 85 până la Suceava Teritoriul comunei Ostra este străbătut de o reţea de drumuri comunale şi săteşti, parte din ele modernizate (betonate), iar altele nemodernizate (pietruite)
Pe teritoriul comunei Ostra există importante resurse care au fost atrase în circuitul productiv şi anume: zăcăminte naturale de minereuri complexe (cupru, zinc, plumb), baritină şi lemn. Forţa de muncă specializată disponibilizată din sectorul minier, cadrul natural deosebit, alături de ospitalitatea tradițională bucovineană şi arhitectura gospodăriilor din zonă, se recomandă ca elemente de atractivitate pentru investitori Sistarea activităţilor miniere au contribuit ca pe teritoriul localității să existe active şi capacități de producție disponibile, cu toate ultilitățile necesare. Reprofilarea acestora spre alte activităţi solicitate (crearea unor depozite, realizarea unor mici ateliere meşteşugăreşti, a unor ateliere de confecţionat mic mobilier din lemn...), ar reprezenta o valorificare profitabilă a acestor spaţii
Comuna Ostra este situată în sud-vestul judeţului Suceava, în depresiunea cu acelaşi nume din Munţii Stânişoarei, la confluenţa a trei pârâuri montane: Brăteasa, Băişescu şi Botoşanu, ce formează râul Suha, la o altitudine de 650 m, fiind formată din satele Ostra şi Tărnicioara. Faţă de Suceava se află la 65 km distanţă, iar față de cel mai apropiat oraş, Frasin, la 18 km Ca tip de spațiu rural, conform Atlasului României 2006, comuna Ostra este caracterizată ca fiind de tipul 3, specific spaţiilor montane, mai precis, un spațiu rural relativ bine echipat edilitar, şi cu o economie rurală diversificată Economia locală a fost dezvoltată odată cu amploarea pe care a luat-o mineritul în zonă: exploatarea minereului radioactiv, a baritinei, precum şi prepararea mecano-chimică a concentratului neferos. Sistarea activităţilor miniere a determinat o stagnare a activităţilor industriale, inclusiv a celor colaterale mineritului Ascensiunea economică şi demografică s-a produs după 1965, când s-a pus în valoare zăcământul de minereuri complexe de la Leşu Ursului. După 1989 se înregistrează un declin deoarece principalele sectoare economice au fost supuse restructurării. Totuşi, comuna Ostra oferă numeroase oportunități: creşterea animalelor, procesarea laptelui, lemnului, agroturism. Lângă Ostra se află pădurea seculară de la Slătioara, comuna Stulpicani Se urmăreşte identificarea particularităţilor economice ale comunei, precum şi evidenţierea disfuncționalităților, în vederea stabilirii celor mai bune direcții de dezvoltare economică a comunei Ostra PENTRU IDENTIFICAREA PARTICULARITATILOR ECONOMICE SE utilizeaza date din Fişa localității, furnizată de Direcţia Judeţeană de Statistică Suceava, date extrase din Registrul Agricol al comunei Ostra, informații colectate pe teren, informații provenind din diferite studii realizate în comună Oportunități Agricultură Dezvoltarea programelor de înfiinţare de noi asociaţii agricole, viabile din punct de şi rata de regenerare, vedere economic, precum şi dezvoltarea celor existente Instruirea fermierilor prin forme de pregătire continuă Posibilitatea de accesare de fonduri - rezistenta la schimbare şi mentalitățile învechite; structurale ale Fondului European Agricol pentru finanțarea agriculturii şi dezvoltării rurale Perspectivă pentru dezvoltarea sectorului agricol, cu accent pe dezvoltarea de produse administrarea proiectelor finanţate din Fondurile “biologice" sau "organice”, conform cerinţelor Uniunii Europen Managementul terenului agricol Acordarea de fonduri pentru zonele montane defavorizate, finanţate prin Planul Național de Dezvoltare Rurală 2007 – 2013 Riscuri Degradarea solurilor care diminuează fertilitatea și rata de regenerare Degradarea păşunilor datorită păşunatului excesiv şi împăduririi naturale Rezistența la schimbare şi mentalitățile învechite Ccunoştinte insuficiente legate de elaborarea şi agricol, cu accent pe dezvoltarea de produse administrarea proiectelor finanţate din Fondurile Structurale FEADR Riscul depăşirii capacităţii de suport a păşunilor în condițiile creşterii numărului de animale Concurenţa produselor agricole din import Silvicultura Oportunități Posibilitatea elaborării de proiecte pentru accesarea de fonduri structurale pentru programe de reîmpădurire Promovarea politicilor de împădurire Material biologic performant pus la dispozitie prin programe de împădurire Riscuri Ciclu lung bani - marfă - bani Politici ambigui la nivel local Industria extractivă Oportunități Reconstrucţia ecologică terenurilor degradate prin exploatare Riscuri Perpetuarea aceluiaşi tip de exploatare va determina deteriorarea în continuare a mediului cu reducerea posibilităţilor de regenerare ecologică Industria prelucrătoare Oportunități Achiziționarea unor tehnologii mai performante Programe de finanțare pentru activități de producție Orientarea băncilor în vederea sprijinirii înfințării și dezvoltării sectorului IMM prin diversificarea serviciilor bancare Prezența materiilor prime locale în cazul unor ramuri industriale Industria alimentară, industria de prelucrare a lemnului, laptelui Riscuri: Invadarea pieței cu produse din import Dezvoltarea mai rapidă a unor industrii similare în satele învecinate Efecte negative asupra factorilor de mediu datorită poluării industriale (poluare chimică și fonică) Menținerea unei capacități scăzute de adaptare a sistemelor de producție la cerințele economiei de piață Construcții Oportunități Generare de noi locuri de muncă Acces la materiale și tehnici moderne, mai eficiente Sistematizarea teritorială a localităților comunei Alocarea de fonduri sociale și pentru tineri Riscuri Insuficiența personalului calificat în construcții Riscul construirii haotice, fără a respecta sistematizarea și amenajarea teritorială Serviciile Oportunități Dezvoltarea serviciilor din domeniul protecție mediului (ecologice) Organizarea și modernizarea spațiilor comerciale pentru respectarea standardelor actuale de siguranță și igienă Dezvoltarea serviciilor de informare turistică Dezvoltarea serviciilor în domeniul agrementului și alimentației publice Dezvoltarea serviciilor de telecomunicații Riscuri Pragul de reabilitare nu poate fi atins rapis Creșterea numărului de unități care comercializează bunuri stimulează un consum nefundamentat, pe fondul scăderii puterii de cumpărare a populației Susținere disproporționată în raport cu oportunitățile și cererea Gestionarea necorespunzătoare a ambalajelor din activități comerciale Exigențele tot mai ridicate ale consumatorilor Învățământ Oportunități Realizarea de proiecte pentru finanțarea unităților școlare din fonduri europene Posibilitatea accesării Fondurilor structurale pentru activități de formare / dotare cu aparatură IT a unităților școlare Nevoia de competențe profesionale în conformitate cu cerințele economiei actuale Deschiderea unei școli de Arte și Meserii în conformitate cu potențialul economic al comunei (prelucrarea lemnului, construcții, turism și alimentație publică) Organizarea în cadrul școlilor de ateliere meșteșugărești și cercuri cultural artistice Necesitatea consilierii copiilor ai căror părinți sunt plecați pentru muncă în străinătate Elaborare Planului Regional de Acțiune pentru Dezvoltarea Învățământului Profesional și Tehnic Nord - Est 2006 - 2013 Riscuri Instabilitatea legislației din domeniul învățământului Viteza de adaptare redusă, ceea ce conduce la apariția ”generațiilor de sacrificiu” Lipsa experienței în accesarea și derularea Fondurilor structurale Ofertă redusă a locurilor de muncă Lipsa colaborării între agenții economici și unitățile de învățământ Sănătate și asistență socială Oportunități Aplicarea programului național de evaluare a stării de sănătate a populației Posibilitatea accesării de fonduri structurale destinate dezvoltării sectorului social prin Fondul Social European Cadru legislativ care stimulează implicarea sectorului privat în furnizarea de servicii sociale Creșterea accesului populației vârstnice din comunaă la servicii medicale diversificate (inclusiv la medicamentele din ambulatoriu pentru bolicronice) Creșterea ponderii cheltuielilor publice pentru sănătatea populației de vârstaa treia Promovarea uni stil de viață sănătos, a unei nutriții echilibrate, de combatere a sedentarismului și stresului, precum și a consumului de tutun și alcool Riscuri Lipsa experienței în accesarea și derularea Fondurilor structurale destinate domeniului social Creșterea ponderii populației vârstnice din comună va crește presiunea asupra unităților medicale locale Transporturile Realizarea de proiecte pentru reabilitarea şi modernizarea căilor rutiere Construirea de poduri şi podeţe Modernizarea infrastructurii rutiere prin fonduri structurale alocate prin programul Operațional Sectorial - Transport Riscuri Deteriorarea drumurilor datorită traficului greu Creşterea numărului mijloacelor de transport rutier va conduce la perturbarea şi îngreunarea traficului auto Cunoştinţe insuficiente legate de elaborarea şi administrarea proiectelor finanţate din Fondurile Structurale pentru proiecte de infrastructură Poluarea mediului datorită noxelor emise de autoturisme Cultură, tradiție, meșteșuguri Oportunități Organizarea unor tabere de creație pentru copii Revitalizarea meșteșugarilor și a tradițiilor prin crearea în școli a unor ateliere meșteșugărești Crearea infrastructurii specifice serviciilor și programelor pentru tineret, destinate practicării meșteșugurilor Stimularea accesului tinerilor la activități economice și sociale în zona natală, prin informarea în legătură cu posibilitățile de finanțare a programelor culturale Riscuri Expunerea de kich Activitățile meșteșugărești nu depășesc pragul de rentabilitate Activitatea culturală redusă poate duce la scăderea participării populației orașului la viața socială Pierderea autenticității datorită influențelor exterioare (mass - media, internet, turiști) Turismul Oportunități Posibilități de permanetizare a practicării turismului, indiferent de sezon Dezvoltarea turismului ecologic - arie montană Dezvoltarea turismului de weekend, a turismului de odihnă și recreere Practicarea turismului cinegetic și de pescuit sportiv Crearea unei infrastructuri de turism Realizarea unor facilități specifice tursimului de tranzit: restaurant, motel, fast - food, cafe, parcări, etc. Modrnizarea și reabilitarea infrastructurii rutiere Realizarea unui mini - pârtii de schi și sănii Promovarea unor proiecte turistice cu finanțare externă Riscuri Dezvoltarea nelimitată a turismului poate determina depășirea capacității de suport a ariei turistice a comunei Reducerea interesului pentru dezvoltarea meșteșugurilor tradiționale și pentru distribuirea produselor artizanale prin puncte specifice Poluarea mediului, în special a apelor și solului, datorită dezvoltării turismului Pierderea originalității și autenticității locuitorilor și vieții rurale a comunei în urma interacțiunii cu turiștii
Comuna Ostra nu posedă obiective turistice deosebite, dar pe teritoriul ei sunt numeroase gospodării țărăneşti care oferă condiții prielnice realizării agroturismului montan Fond cinegetic bine reprezentat, flora protejată pe vârful Smida-floarea de colț
Un element distinctiv pentru comuna Ostra este dat de potenţialul etnografic de mare atractivitate al zonei, care se manifestă atât în ceea ce priveşte tipurile arhitecturale specifice, portul popular, obiceiurile şi meşteşugurile. Conservarea şi continuitatea acestora au imprimat locurilor o "personalitate” distinctă ce încă este insuficient valorificată
Există facilități fiscale acordate investitorilor având în vedere ca UAT Ostra face parte din aglomerările defavorizate
Agricultură: Investiții în loturile agricole Iniţierea activităţii tinerilor fermieri Formare profesională Îmbunătăţirea procesării şi marketing-ului produselor agricole Silvicultură: Investiții în păduri Îmbunătăţirea recoltării/tăierii, procesării şi marketingului produselor forestiere Promovarea unor noi modalități de folosire şi marketing al produselor forestiere 124 Înfiinţarea de asociaţii ale proprietarilor de păduri Refacerea potenţialului de producţie forestieră pierdut în urma dezastrelor naturale şi focului şi introducerea unor instrumente preventive adecvate Împădurirea terenurilor neagricole Îmbunătăţirea păstrarea stabilităţii ecologice a pădurilor cu rol de protecţie Formare profesională Promovarea adaptării şi dezvoltării zonelor rurale Îmbunătățiri funciare Reparcelare Înfiinţarea serviciilor de ajutor şi management al fermelor Marketing al produselor agricole de calitate Servicii de bază pentru economia şi populația rurală Renovarea şi dezvoltarea satelor şi protecţia şi conservarea moştenirii rurale Diversificarea activităţilor agricole și a celor apropiate de agricultură, pentru asigurarea de activități multiple sau de venituri alternative Gospodărirea resurselor de apă pentru agricultură Dezvoltarea şi îmbunătăţirea infrastructurii asociate dezvoltării agriculturii Încurajarea activităților turistice Încurajarea activităţilor meşteşugăreşti Conservarea mediului înconjurător asociată cu conservarea terenurilor, pădurilor şi peisajului, precum şi cu îmbunătăţirea condițiilor de viaţă ale animalelor Refacerea potenţialului de producţie agricolă pierdut în urma dezastrelor naturale şi introducerea unor instrumente preventive adecvate Pescuitul: Restructurarea activităţii de pescuit Sprijinirea marilor afaceri: Investiții în capital fizic (utilaje şi echipamente, co-finanţare a ajutoarelor de stat) Tehnologii nepoluante şi neagresive, tehnologii curate şi economice din domeniul energiei Servicii de consultanță în afaceri (inclusiv internaţionalizare, export şi gestionarea problemelor mediului, achiziție de tehnologii) Servicii pentru factorii interesaţi/implicaţi (de sănătate şi de siguranță, asigurarea îngrijirii persoanelor dependente) Sprijinirea sectorului IMM şi meşteşugăresc: Investiții în capital fizic (utilaje şi echipamente, co-finanţare a ajutoarelor de stat) 162 Tehnologii nepoluante și neagresive, tehnologii curate şi economice din domeniul energie Servicii de consultanță în afaceri (informații, planificarea afacerilor, servicii de consultanţă, marketing, management, design, internaționalizare, export, management al problemelor de mediu, achiziţionare de tehnologii) Servicii pentru participare în afaceri (spații pentru desfăşurarea afacerilor, incubatoare de afaceri, servicii de stimulare, promovare, crearea de reţele de comunicare, conferinţe, târguri) Servicii în sprijinul economiei sociale (asigurarea îngrijirii persoanelor dependente, servicii de sănătate şi siguranță, activități culturale) Formare profesională Turism: Investiții fizice (centre de informare, cazare, servire, facilități) Investiții de altă natură decât cele fizice (dezvoltarea şi oferirea de servicii turistice, activităţi sportive, culturale şi de ocupare a timpului liber, tradiție) Servicii de participare pentru sectorul turistic (inclusiv activități promoţionale, crearea de reţele de comunicare/de contacte, conferinţe, târguri) Formare profesională Resurse Umane: Politica pieţei muncii Integrarea socială Dezvoltarea formării educaţionale şi profesionale (persoane şi firme) Flexibilitatea forței de muncă, activități antreprenoriale, tehnologii de inovare, informare şi comunicare (persoane şi firme) Acţiuni pe piaţa muncii în avantajul femeilor Infrastructura de Bază Infrastructura de transport: Drumuri Transport rural Transport multi-modal Sisteme inteligente de transport Infrastructura pentru telecomunicații și societatea informațională: Infrastructura de bază Tehnologia Informației și Comunicării (inclusiv măsuri de securitate și transmisie sigură) Servicii şi aplicaţii pentru cetățeni (sănătate, administrație, educaţie) Servicii şi aplicații pentru IMM-uri (comerţ şi tranzacții electronice, educație şi formare, crearea de reţele de comunicare/de contacte) Infrastructura în sectorul energetic (producţie, distribuţie): Electricitate, gaze naturale, carburant solid Surse regenerabile de energie (energia solară, energia eoliană, hidro electricitatea, biomasa) Eficienta energetică, co-generare, control energetic Infrastructura de mediu (inclusiv apa): Aer Zgomot Deşeuri urbane şi industriale (inclusiv deşeuri sanitare şi periculoase) Apa potabilă (colectare, depozitare, tratare şi distribuţie) Canalizare şi purificare Planificare și reabilitare: Modernizarea şi reabilitarea siturilor industriale Reabilitarea zonelor rurale Protejarea, îmbunătăţirea şi regenerarea mediului natural Menţinerea şi restaurarea patrimoniului cultural Infrastructura socială şi sănătatea publică Diverse Asistenţă tehnică şi acţiuni inovative (FEDR, FSE, FEOGA, IFOP) Pregătire, implementare, monitorizare, publicitate Evaluare Studii Acțiuni inovative Informarea publicului Proiecte realizate 2016 – 2020 : Modernizări la instituţiile din comună Reabilitarea și dotarea dispensarului medical din sat Ostra, comuna Ostra, județul Suceava Eficientizarea energetică a Școlii gimnaziale Ostra, Corpurile 1 și 2 din sat Ostra, comuna Ostra, județul Suceava, prin realizare de sistem izolant din polistiren expandat și dotări Având în vedere: Contract de finanțare nr.1841/12.10.2017 si 1843/18.10.2017 - în condițiile PNDL pentru Programul Național de dezvoltare locala Subprogramul - Modernizarea satului românesc, pentru obiectivul Eficientizarea energetică a Școlii gimnaziale Ostra, Corpurile 1 și 2 din sat Ostra, comuna Ostra, județul Suceava, prin realizare de sistem izolant din polistiren expandat și dotari” realizat 100% Pentru Reabilitarea și dotarea dispensarului medical din sat Ostra, comuna Ostra, județul Suceava s-au început lucrările Contribuția măsurii MASURII 8 – „Înființarea și dezvoltarea infrastructurii locale” la domeniile de intervenție Măsura 8 Înființarea și dezvoltarea infrastructurii locale corespunde obiectivelor art. 20 din Regulamentul (CE) 1305/2013, contribuie la prioritatea P6: Promovarea incluziunii sociale, a reducerii sărăciei și a dezvoltării economice în zonele rurale, și la domeniul de intervenție DI 6B - Încurajarea dezvoltării locale în zonele rurale. Consiliul local al Comunei Ostra aprobă implementarea proiectului „Modernizarea Scolii Gimnaziale - Corpul 2 si Amenajarea curtii acesteia din sat Ostra, comuna Ostra, județul Suceava”, beneficiind de M8,cererea pentru finanțare fiind depusă și aprobată-GAL Confluiente Nordice. Realizat 100% Alte lucrări realizate Amenajaredrum pietruit și lucrări conexe în comuna Ostra, județul Suceava Lucrările de amenajare a drumului pietruit se vor desfășura pe o lungime aproxmtiva de 300 ml, fiind de importanta ridicată pt locuitorii comunei având în vedere că drumul menționat este impropriu circulației și trebuie îmbuntățit prin pietruire pentru a fi practicabil Lucrările conexe constau în realizarea unei punți suspendate pe o lungime de aproximativ 35 ml, care la momentul de față este în stare avansată de degradare fiind imposibilă circulația pietonală și a unui podeț care la momentul de față este degradat, apa distrugând zona respectivă
Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor! Pentru mai multe informatii despre cookie-uri puteti citi aici.