Filtru căutare: Ialomita

MUZEUL NAŢIONAL AL AGRICULTURII

Adresa

B-dul Matei Basarab, nr. 10

header image

Muzeul Naţional al Agriculturii prezintă: ISTORICUL TRACTOARELOR INTERNATIONAL HARVESTER COMPANY NEUSS AM RHEIN

...

Muzeul Na ţional al Agriculturii prezint ă :

 

ISTORICUL TRACTOARELOR

INTERNATIONAL HARVESTER COMPANY

NEUSS AM RHEIN

 

După formarea sa, în 1902, ș i cre ș terea cererii pentru utilaje agricole în Germania, firma de ma ș ini agricole International Harvester Company, din Chicago, stabile ș te o nouă locaţie de produc ț ie în aceast ă ţară europeană . În 1908, IHC a înfiin ț at International Harvester Company GmbH din Germania, cu sediul la Neuss am Rhein. Compania a achizi ţ ionat 100.000 de metri pătra ț i de teren în districtul Neuss Harbor, în 1909, ș i construc ț ia a început în anul următor. Planurile de produc ț ie au fost proiectate ș i realizate pentru specifica ț iile standard IHC, în timp ce loca ț ia a fost aleasă pentru accesul la râul Rhein, permi ț ând alimentarea directă cu materii prime ș i transportul de produse finite. Începând din 1911, uzina din Neuss a început fabrica ț ia pentru greble de fân, cositoare, secerători ș i distribuitoare de îngră ș ăminte de marcă ș i vândute sub numele de Deering & McCormick. Uzina din Neuss va produce diverse ma ș ini ș i tractoare sub aceste două mărci până în 1948.

Începute în ianuarie 1933, acţiunile de na ț ionalizare din Germania au avut un impact grav asupra întreprinderilor ș i a lovit companiile străine. Odată cu anul 1935, taxele exorbitante pentru tractoarele străine au făcut importul lor nerentabil. Scopul regimului nazist a fost de a stabili o independen ț ă totală fa ț ă de importurile străine. Având în vedere aceste taxe împovărătoare, IHC a schimbat produc ț ia de ma ș ini agricole de la Neuss pe tractoare. Construirea noilor linii de fabricare a tractoarelor a început în 1936, cu livrarea de echipamente de produc ț ie ș i de tehnologie, aceasta fiind posibilă prin împrumuturi de la creditori americani. În luna mai 1937, primele modele de tractoare au ie ș it de pe linia de produc ț ie. Adaptarea tractoarelor pentru pia ț a germană a necesitat o cre ș tere a puterii tractorului la priza de putere ș i ro ț ile de curea. Primele modele modificate au fost livrate în 1940. Până la sfâr ș itul celui de-al doilea război mondial, aproximativ 70 la sută din Uzinele Neuss au fost distruse de bombardamentele aliate. În martie 1945, Neuss am Rhein a fost capturat de către Divizia Infanterie 83-Anglia ș i Regimentul 330 al SUA. Reconstruc ț ia a început în mai 1945, sub ocupa ț ie britanică, precum ș i cu fonduri de la IHC din Chicago, totalizând 17 milioane $, o cifră ș ocant de mare pentru acea vreme. Ca urmare a retragerii trupelor britanice, în noiembrie 1945, uzinelor Neuss le-au fost acordate autoriza ț iile care permiteau produc ț ia de urgen ț ă a pieselor de schimb. Până în august 1946, modelele clasice au început să se producă din nou.

  În 1949 ș i 1950, tractoarele au fost moderni zate , cu un nou carenaj ș i vopsea distinctivă, ro ș u aprins. Un mare neajuns a rămas motorul pe benzină cu carburator, ceea ce a făcut tractoarele din ce în ce mai greu vandabile. Un motor diesel era vital pentru restabilirea vânzărilor. În noiembrie 1950, Neuss a introdus primul model de tractor de gospodărie, cu motor diesel, care urma să fie livrat sub numele de McCormick-Deering. Ca răspuns la produsele concurente, Neuss a început să lucreze la o nouă linie, care va include modelele Diesel, disponibile cu puteri de 12, 20 şi 30 de cai putere, în doi, trei ș i patru cilindri. În total, mai mult de 22.000 de unită ț i au fost produse în cele trei variante. Aceste modele originale, din prima genera ț ie D-Line, au devenit baza pentru toate tractoarele care au fost construite între 1956-1966 ș i desemnate ca făcând parte din a doua genera ț ie D-Line.

În colec ț iile Muzeului Na ț ional al Agriculturii din Slobozia se află un exemplar al companiei INTERNATIONAL HARVESTER COMPANY NEUSS AM RHEIN, model FG de 25 CP, având un motor cu 4 cilindri verticali, cu aprindere prin scânteie, fabricat în anul 1942, fiind achizi ț ionat din localitatea Gheorghieni-jude ț ul Harghita. Acest tractor, precum ș i întreaga colec ț ie de tractoare le pute ț i admira, vizitând expozi ț iile Muzeului Na ț ional al Agriculturii din Slobozia. Vă a ș teptăm cu drag!

Muzeograf Adrian Stroe

Foto: Ştefan Olteanu